Klachten

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts. U waarschijnlijk ook. Desondanks kan
het een keer gebeuren dat u vindt hij of zij u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of
behandeld. Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet. Komt u er niet uit? Dan kunt u
bij KNMT terecht. Hier leest u hier meer over.

Praat met uw tandarts
Vraag via de balie om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel
onduidelijkheden op. Dan geeft u aan wat u onduidelijk vindt. En de tandarts legt nog eens
uit waarom hij of zij iets op een bepaalde manier deed. Bovendien is het voor de tandarts
belangrijk te weten, dat u niet tevreden bent. Want dan kunnen we gezamenlijk zoeken naar
een oplossing.

Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt
(TIP, tel: 0900 20 25 012, € 0,15 per minuut). Het TIP is opgericht door de
beroepsorganisatie van uw tandarts, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot
bevordering der Tandheelkunde (KNMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-
medewerker adviseert u verder. TIP raadt soms aan uw probleem per brief aan de NMT voor
te leggen.

KNMT-klachtenregeling
Besluit u uw probleem per brief aan de KNMT voor te leggen? Dan maakt u gebruik van de
KNMT-klachtenregeling. Onze tandartspraktijk is lid van KNMT en bij de KNMT-
klachtenregeling aangesloten. Deze regeling voldoet aan de eisen die de Wet Klachtrecht
Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt.

De regeling biedt twee mogelijkheden. De KNMT kan namelijk:
• een bemiddelende rol spelen;
• of overgaan tot formele behandeling van uw klacht, resulterend in een uitspraak.

Bemiddeling
Voordeel van bemiddeling is, dat onder leiding van twee deskundigen van de
Bemiddelingsraad gezocht wordt naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.
Slaagt de bemiddeling? Dan legt KNMT de uitkomst schriftelijk vast en is daarmee het
probleem opgelost.

Formele klachtbehandeling en uitspraak
Als u geen bemiddeling wil of als een bemiddelingspoging niet tot een bevredigende
oplossing leidt, vraagt u KNMT om een formele behandeling van uw klacht door de Centrale
Klachtencommissie. U en uw tandarts ontvangen dan een uitnodiging voor een gesprek over
uw klacht. Beide partijen lichten het probleem toe. Enige weken later ontvangen beide
partijen schriftelijk de uitspraak. Hier kan, als dat nodig is, een aanbeveling aan de tandarts
bijzitten.

Kosten
Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling.

Meer weten?
Meer informatie over de klachtenregeling vraagt u op bij de KNMT. Dat kan schriftelijk via
Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein. Voor een persoonlijk advies of informatie neemt u
contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoon 0900 20 25 012 (€ 0,15
per minuut).